Samen met je studenten naar het iXperiumlab Nijmegen

Inspireren door te experimenteren: dat was de insteek van Marjon Oerlemans, docent Nederlandse taal en taaldidactiek bij de HAN Pabo. Samen met een groep eerstejaarsstudenten bezocht zij het iXperiumlab in Nijmegen, waar de studenten een uur lang alle aanwezige toepassingen konden proberen. Het studiecentrum in beeld brengen met behulp van een drone, in gesprek met robot Femke en virtuele werelden verkennen door de VR-bril op te zetten: de studenten gingen enthousiast aan de slag.

Niet lang geleden ontstond bij het Pabo 1-team van de HAN het idee om de eerstejaarsstudenten mee te nemen naar het iXperiumlab om hen kennis te laten maken met de mogelijkheden die het lab biedt. Het idee was dat zo’n eerste kennismaking de studenten zou enthousiasmeren om het lab te bezoeken en hun onderzoekende houding kan stimuleren. Na overleg met labcoördinator Petran Meertens was het snel geregeld en konden de eerstejaars het iXperiumlab bezoeken, maar ook het aangrenzende studiecentrum. Marjon, studiecoach van een eerstejaars groep, bezocht samen met haar studenten beide inspirerende plekken. “We hopen dat studenten hier vaker gaan komen nu ze hier ze eenmaal zijn geweest,” aldus Marjon.

De drempel verlagen

De ervaring is namelijk dat studenten zelf de eerste stap naar het iXperiumlab niet zo snel zetten en niet altijd weten welke mogelijkheden het lab biedt – en dat is jammer, want er zijn juist veel manieren waarop het lab voor pabo-studenten relevant kan zijn. Voordat de studenten aan de slag gingen in het lab, heeft Petran om die reden een uitgebreide uitleg gegeven over de verschillende ict-tools die er zijn. Ook heeft hij benadrukt dat studenten altijd binnen kunnen lopen om vragen te stellen, en dat het niet alleen mogelijk is om materialen te lenen om bijvoorbeeld mee te nemen naar hun stage, maar ook om het lab samen met een stageklas te bezoeken. Daar sloegen de eerstejaars direct op aan. “Ze vonden het heel leuk om te horen dat ze materialen ook mogen lenen,” licht Marjon toe. “En nu ze het eenmaal een keer gezien en ervaren hebben, kan ik als docent nu ook makkelijker tegen studenten in de les zeggen: ‘weet je nog waar je mee gewerkt hebt in het lab? Daar kun je gebruik van maken!’”.

Vervolgens was het tijd voor het praktijkgedeelte en mochten de studenten zelf aan de slag. Aan enthousiasme geen gebrek, zo vertelt Marjon. “De studenten probeerden echt veel dingen uit en hadden direct allerlei ideeën over hoe ze bepaalde tools konden gebruiken. Ook achteraf gaven ze aan het niet alleen leerzaam, maar ook vooral erg leuk te hebben gevonden. Het uur was zo voorbij.”

Opleiden tot ict-vaardige leraren

Ict-vaardig zijn een van de afstudeercriteria voor pabo-studenten. Hoewel een bezoek aan het iXperiumlab geen standaard onderdeel van het curriculum van de pabo is, is ict wel op een andere manier verweven in de opleiding. Marjon: “Studenten krijgen college over het werken met een digiboard en over Ginzy. Ook krijgen ze op hun stageschool te maken met onderwerpen als mediawijsheid en digivaardigheid.” Om studenten goed op te kunnen leiden, is het van belang om als docent ook ‘digi-competent’ te zijn. “Ik denk dat als je er zelf mee hebt gewerkt, dat je het dan ook makkelijker aan de studenten kan vertellen,” stelt Marjon. Om die reden zijn zij en haar collega’s van de taalsectie van de pabo voornemens om binnenkort het iXperiumlab te bezoeken om kennis te maken met ict-toepassingen voor het vak ‘taal’ en te ontdekken hoe deze ingezet kunnen worden. voor taal is. Met een van de toepassingen heeft Marjon tijdens het bezoek met haar studenten al kennisgemaakt: OSMO. Dit programma biedt verschillende applicaties voor leerlingen om op een iPad te oefenen met taal, rekenen en programmeren.

Missie volbracht

Na een uur lang experimenteren, uitproberen en ontdekken verlieten de eerstejaarsstudenten van de HAN Pabo enthousiast en vol ideeën over de verschillende ict-toepassingen het iXperiumlab. Marjon blikt tevreden terug. “Het begint bij zelf enthousiast zijn, en ik denk dat we er met dit bezoek aan het lab in geslaagd zijn om dát in ieder geval bij onze studenten aan te wakkeren.”