Serious games voor iXperium Health

Hoe maak je als verpleegkundige de juiste keuzes in een stressvolle situatie? Hoe kun je studenten en startende verpleegkundigen op een aansprekende manier leren hoe ze een elektronisch cliënten dossier moeten invullen? Hoe leren boeren in Afrika om bewust om te gaan water? Zomaar een paar vragen waar studenten van het semester Serious Gaming de afgelopen weken aan hebben gewerkt.

iXperium Health was opdrachtgever van twee van de groepen. Samen met Brabantzorg, de Zorgalliantie en The Simulationcrew formuleerden we de opdracht, gaven we feedback op de eerste concepten en gaven we inhoudelijke input voor de games.

CHAR – een speelse start met een ECD

In de Game Health Char krijgen studenten de uitdaging om als zorgverlener een elektronisch cliëntendossier (ECD) in te vullen. Vaak vinden professionals en zeker ook studenten de zogenaamde ECD’s lastig om mee te werken. “Wat moet je waar neer zetten, hoe werkt het, als ik het maar niet fout doe”. Uit onderzoek van de studenten bleek dat 94% van de geïnterviewden interesse heeft in digitale media maar dat 74% problemen heeft met het invullen van een ECD.

In de game CHAR maak je kennis met een aantal cliënten. In het eerste level ga je in gesprek met de cliënt. Na het gesprek vul je een deel van het ECD voor deze cliënt in. Maar je loopt meteen tegen 404-meldingen aan. Dan ga je terug naar de gesprekskamer en krijg je de kans om terug in de tijd te springen. Je komt in het verleden verschillende cliënten tegen. En stap voor stap leer je een ECD invullen. Twijfel je wat de cliënt ook alweer zei dan kun je het gesprek weer terug kijken. Op deze manier oefen je op een speelse manier hoe een ECD in elkaar zit en waar je wat moet invullen. Je leert in de game ook termen die in ECD’s worden gebruikt.

Humor en geschiedenis van het vak

Maar je leert nog meer in de game. Een geweldige vondst zijn de karakters in de game. Je maakt bij het eerste level kennis met Vincent van Gogh, hij heeft last van hallucinaties en voelt zich niet compleet. In het gesprek geeft hij aan dat hij zijn medicijnen heeft ingenomen maar niet heeft gegeten. Het leuke is dat hiermee humor in de game komt. Ook personages die in de historie invloed hebben gehad op de ontwikkeling van het vak verpleegkunde komen voorbij zoals Florence Nightingale. Zo leer je ook nog iets over de geschiedenis van het vak. Superleuk.

De opdrachtgevers vanuit Brabantzorg en iXperium Health zijn heel enthousiast. Door de speelse manier van de game en vooral ook de humor in de game heb je een lach op je gezicht als je voor het eerst een ECD invult. Je leert hoe de basisstructuur van een ECD werkt, je leert voor ECD’s belangrijke vaktermen en je leer ook nog iets over de geschiedenis van je beroep.

De studenten hadden de game zelfs al uitgewerkt naar de huisstijl van Brabantzorg. De opdrachtgevers willen serieus kijken of ze dit prototype kunnen doorontwikkelen en in gebruik kunnen nemen. “Het zou een prachtige manier zijn om studenten op deze manier kennis te laten maken met een ECD” aldus de opdrachtgevers.

3X3 de juiste keuze in een stressvolle situatie

Een tweede groep maakte de VR-game 3X3. In deze game ga je in gesprek met een cliënt met dementie. Doel van de game is dat je als therapeut of verpleegkundige bewust de juist keuzes kunt maken in stressvolle situaties. Je gaat in gesprek met een cliënt. Het gesprek loopt niet fijn. In de game kun je zien hoe de cliënt de ruimte ervaart. Je ziet bijvoorbeeld een rode vlek om de tv en de radio die aanstaan. De cliënt wordt daar door afgeleid. Als je die uitzet verloopt het gesprek met de cliënt beter. De game houdt ook bij hoe jij als verzorger reageert. Stel je iemand gerust, ben je aardig, behulpzaam. Je krijg tijdens de game hier feedback over, wat gaat goed, wat kan anders.
De studenten kozen voor VR omdat een virtuele omgeving veel impact geeft. Je kunt als aankomend verzorger op een veilige manier in een realistische setting oefenen hoe je een cliëntgesprek voert.

De opdrachtgevers waren ook over deze game heel enthousiast. De virtuele omgeving versterkt het leerproces. “Mooi dat je als student door de ogen van de cliënt kunt kijken, zo leer je veel over onbegrepen gedrag. En mooi is ook dat als je door de ogen van de cliënt kijkt het beeld niet altijd scherp is, veel ouderen zien slecht het is goed om dat ook een keer zelf te ervaren hoe dat is”.

Opdrachten voor Kucheza

In opdracht van Kucheza maakten twee andere teams de games Lagom en Bio Flo. Beide games leren boeren in Afrika hoe ze bewust kunnen omgaan met water. De games zijn prachtig uitgevoerd, er is uitgebreid onderzoek gedaan en goed nagedacht over de gameconcepten.

Alle opdrachtgevers keken met trots en bewondering naar de games van de studenten van de Academie voor IT en mediadesign. Ik vond het bijzonder om te zien dat deze studenten zich in relatief korte tijd goed kunnen verdiepen in een thema uit een ander vakgebied en een vraagstuk kunnen vertalen in een werkend prototype van een game. En ze presenteerden het vol enthousiasme in het engels voor het geïnteresseerde publiek.

Nou, wij kijken ook uit naar het vervolg! Mooi werk van de studenten van Serious Gaming van de Academie voor IT en Mediadesign.

Wil je de games zelf zien? Kom dan volgende week naar de 16e editie van ICA Presents.

Wil je meer weten over serious games in zorg en welzijn? Kom dan naar 12 februari naar iXbites.