Studenten fysiotherapie zijn 3d-print-expert

iXperium Health Ambassadeur en docent Bastiaan Koekoek laat studenten van de opleiding Fysiotherapie actief kennis maken met mogelijkheden van zorgtechnologie. Studenten krijgen bijvoorbeeld tijdens hun opleiding de kans om 3d-print-expert te worden.

Doel van de (werk)colleges is dat studenten bewust kunnen kiezen of ze wel/niet zorgtechnologie inzetten bij een specifiek gezondheidsvraagstuk van een patiënt. En uiteraard ook dat ze een aantal zorgtechnologieën veilig en vaardig zelf kunnen toepassen. Zo zijn ze voorbereid op een toekomst waar zorgtechnologie een steeds grotere rol gaat spelen.

Koplopers worden 3d-print-expert in de makerspace

Dit semester gaan studenten onder andere actief aan de slag met 3d-printen. Iedere Community of Practice (CoP) bepaalt welke twee studenten koploper zijn voor het thema. Deze koplopers komen op thema bij elkaar in een koplopersgroep. De studenten van de koplopersgroep voor 3d-printen volgen een workshop in de Makerspace van iXperium Health. Daarna krijgen ze een aantal 3d-printers mee die rouleren over de lokalen van de verschillende CoP’s.

De 3d-printers staan dan een periode in het lokaal en alle eerstejaarsstudenten kunnen er mee experimenteren. Ze printen bijvoorbeeld modellen voor de anatomie-les. De koploperstudenten onderhouden en bedienen de 3d-printers en begeleiden de andere studenten uit de eigen community bij het ontwerpen en printen. Ze zijn expert op locatie, hoe gaaf is dat! Als ze er niet uitkomen dan kunnen ze hulp vragen aan drie derdejaarsstudenten die eerder koplopers waren. Deze studenten zijn nu bezig met een project waarbij ze onderzoeken hoe ze onderdelen van een fysiotherapie-game kunnen printen met een 3d-printer. Dit is een geweldige manier om technologie te implementeren in het onderwijs.

Docent bouwt zelf de online onderwijsomgeving

De studenten krijgen hun instructie van docent Bastiaan via een online onderwijsomgeving die hij zelf heeft ontworpen in genial.ly. Waar mogelijk wordt zorgtechnologie voor een periode beschikbaar gesteld in het lokaal van de studenten. De studenten (en docenten) kunnen met de informatie uit deze online omgeving veelal zelfstandig de zorgtechnologie uitproberen en toepassen op casuïstiek waar ze op dat moment mee bezig zijn. Eerder is deze werkwijze al toegepast bij andere zorgtechnologie zoals de Blazepods. Dat was een succes, alle studenten en docenten kennen deze technologie nu. Wat een mooie casus hoe je als docent zorgtechnologie kunt inbedden in het curriculum van een opleiding.