Terugblik op de Week van de digitaal geletterde HAN-student

Van 14 tot en met 18 november vond de Week van de digitaal geletterde HAN-student plaats.

Studenten en HAN-medewerkers konden zowel in Arnhem als in Nijmegen deelnemen aan een gevarieerd programma met workshops, lezingen en inspiratiesessies over digi- en datavaardigheden. Er was een ludieke actie waarbij trainers van het programma HAN Open Digital Horizons koekjes uitdeelden aan studenten en medewerkers met de vraag of ze cookies van de HAN accepteren. Uiteraard ging het gesprek daarbij ook over de Zelfscan digitale vaardigheid voor studenten. Alle HAN-studenten ontvingen deze week de uitnodiging om de Zelfscan digitale vaardigheid in te vullen. De Zelfscan omvat drie modules: Informatie- en datageletterdheid & Veiligheid, Communicatie en samenwerking & Probleemoplossend vermogen en Digitale contentcreatie. De resultaten tonen in hoeverre de digitale vaardigheden van studenten zijn ontwikkeld en welke vaardigheden nog verbeterd kunnen worden. Ben je HAN-student en heb je de Zelfscan nog niet gemaakt? Je kunt hem nog invullen tot en met 11 december!

Een paar voorbeelden van de activiteiten in de Week van de digitaal geletterde HAN-student:

Workshop Expeditie Google-son

In de workshop ‘Expeditie Google-son’ hielpen informatiespecialisten Nikki Hooijerink, Dorien van der Wiel en Robert Benjamins de deelnemers een weg te slaan door de woeste ‘informatiejungle’ van het internet. “Weten hoe je goed betrouwbare informatie kunt zoeken én vinden van is belangrijk!” noemen alle drie de sprekers meermaals gedurende de workshop. Informatievaardigheden zijn, samen met mediawijsheid en computional thinking, namelijk één van de drie pijlers van digitale geletterdheid.

Naast handige tips voor het opzoeken van informatie in verschillende zoekmachines, fact-checking en de betrouwbaarheid van bronnen, bestond de workshop uit diverse opdrachten voor de deelnemers. Zo kregen ze diverse stellingen voorgelegd die ze, middels te zoeken op het internet, moesten beoordelen op waarheidsgehalte. Ook dienden ze voor bepaalde onderwerpen te bepalen welke zoekmachine ze hiervoor het beste konden raadplegen en welke zoektermen ze daarbij zouden hanteren. Tot slot kregen de deelnemers uitleg over zoeken via Google, Google Scholar en Han-Quest. Zowel voor studenten als medewerkers bevatte de workshop veel interessante en bruikbare tools om snel en effectief betrouwbare informatie te achterhalen.

Workshop ‘Help, ik wil open delen’

Voor wie graag leermaterialen wil gebruiken die niet binnen de HAN beschikbaar zijn bood de workshop ‘Help, ik wil open delen’ uitkomst. In deze workshop, voor zowel studenten als docenten, gaven medewerkers van de Studiecentra uitleg over de technische, inhoudelijke, didactische en esthetische aspecten van open leermaterialen. Deze factoren zijn belangrijk bij het bepalen in hoeverre het materiaal geschikt is voor het doel dat je ermee wil bereiken en in hoeverre het betrouwbaar is. In de bijeenkomst werd gebruikgemaakt van het platform Edusources, waar veel andere instellingen materialen ter beschikking stellen.

iXperimenteren bij iXperium Health

In de Week van de digitaal geletterde HAN-student konden studenten en medewerkers de iXperiumlabs Arnhem en Nijmegen, en ook het iXperium Health bezoeken. Hier konden ze kennis maken met de diverse technologiën die in de zorg, welzijn en sport of in het onderwijs kunnen worden ingezet. In iXperium Health waren Ralf Glaudemans, Simon Phoelich en Miriam Reelick aanwezig om uitleg te geven aan bezoekers over de verschillende tools die in het lab waren uitgestald, waaronder de Tovertafel, robot Tessa, twee interactieve robotkatten en de CRDL.

Samen met hun docent bezocht een groepje studenten het iXperium Health om meer te weten te komen over de mogelijkheden die het lab biedt. Miriam gaf uitleg over de voordelen die technologische middelen in de zorgpraktijk kunnen bieden: “Wat heel actueel is, zijn de personeelstekorten in de zorg. Technologie kan daarbij een uitkomst bieden, omdat je met bepaalde tools bijvoorbeeld meer mensen kunt helpen met minder personeel. Je kunt cliënten die nog thuis wonen ook zelfredzamer maken, waardoor minder personeel nodig is. Ook kan VR gebruikt worden om mensen die snel angstig zijn alvast ervaring op te laten doen met bepaalde situaties, zodat zij hier alvast aan kunnen wennen.”

Miriam: “Het doel is om mensen positief verwonderd laten staan over wat er allemaal al kan op het gebied van ict in de zorg. We willen hen uitnodigen om het lab binnen te komen en deze technologische hulpmiddelen zelf, in de praktijk, te proberen, zodat zij geïnspireerd raken en na ga denken over wat er allemaal nog méér zou kunnen. Het is ook mogelijk om materialen te lenen, zodat je deze thuis op je gemak kan bekijken.”

De bijeenkomst was voor zowel de studenten als de medewerkers van het iXperium Health erg vruchtbaar en heeft er zelfs toe geleid dat de studenten, samen met hun docent, een afspraak maken om het lab te bezoeken om verder rond te kunnen snuffelen.