Tessa logeert bij Sylke

Onze sociale robot Tessa logeert deze herfst en winter bij studenten en medewerkers van de HAN. Volg de verhalen.

Eind oktober mocht Tessa logeren bij Sylke, student Ergotherapie. Hoe heeft Sylke de logeerpartij beleefd?

“Hi! Mijn naam is Sylke en ik ben een tweedejaars Ergotherapie student op de HAN in Nijmegen. Ik had het geluk dat ik Tessa een weekje mee naar huis mocht nemen en mocht testen. Als ergotherapeut in opleiding houd ik mij met verschillende dingen bezig. Maar voornamelijk met de vraag hoe mijn cliënten zo zelfstandig mogelijk hun dagelijkse handelen kunnen uitvoeren. Met deze (ergotherapeutische) kijk heb ik een week Tessa gebruikt.

Zelfregie

Tessa kan je helpen om meer eigen regie te hebben over geplande activiteiten. Ze helpt je herinneren aan afspraken die staan, bezoek dat langskomt of dagelijkse activiteiten zoals ontbijten, het nemen van medicatie of het doen van boodschappen. Dit helpt een cliënt, die moeite heeft deze dingen te onthouden, om langer zelfstandig te wonen.

Ondersteuning mantelzorg

Daarbij neemt Tessa ook een stukje zorg weg voor mantelzorgers. Zij kunnen via Tessa (door middel van een app) vragen stellen aan de cliënt. Hierbij komt het antwoord (ja of nee) ook in de app te staan en is zichtbaar voor de mantelzorgers.

Ook is het als cliënt mogelijk om voorgeprogrammeerde vragen aan Tessa te stellen. Denk hierbij aan vragen over de werking van Tessa, of over hoe laat het is. Dit maakt interactie mogelijk met de zorgrobot. Tessa gebruikt haar eigen stem, hierdoor zit er geen oordeel achter en zal ze altijd geduldig blijven.

Als ergotherapeut zou ik Tessa kunnen inzetten bij cliënten met cognitieve problematiek. Denk hierbij aan dementie of andere cognitieve beperkingen. Tessa zou hierbij een fijn geheugensteuntje zijn. De cliënt wordt herinnerd aan de activiteiten die op een dag gepland staan. De zorg kan via de app meelezen met de antwoorden die de cliënt geeft. Het geeft beide partijen meer rust en zelfstandigheid.

Tessa in gebruik

Zelf heb ik uitgebreid getest en geprobeerd hoe Tessa precies werkt. Dit was voor mij redelijk eenvoudig te ontdekken. De app is overzichtelijk opgedeeld waardoor je niet lang hoeft te zoeken naar een bepaalde functie. Daarbij worden de geplande herinneringen of vragen overzichtelijk weergegeven in een dagschema.

Een vraag stellen aan Tessa werkt erg eenvoudig; nadat je ‘Hey Tessa’ hebt gezegd, klinkt er een toon en veranderen de ogen in vraagtekens. Vervolgens kan je je vraag stellen, er klinkt opnieuw een toon en Tessa zal antwoord geven. De vraag moet echter wel voorgeprogrammeerd staan in het systeem van Tessa. In het begin is dat programmeren even puzzelen. Als je het eenmaal doorhebt, is het erg eenvoudig.

Ik heb ook een aantal dagen Tessa echt in gebruik genomen voor al mijn activiteiten. Zo werd ik eraan herinnerd om te gaan eten, mijn tanden te poetsen. Ik kreeg een herinnering om op tijd weg te gaan voor afspraken, om te checken of ik alles wel bij mij had. Maar ook om even de hond uit te laten en alle activiteiten hier tussen in. Voor mij was dit eerst even wennen: er praat ineens een robot door je kamer. Maar na een poosje wende het al beter; ik hoefde zelf niet constant de tijd in de gaten te houden en vertrouwde erop dat Tessa zou benoemen wanneer het tijd was voor de volgende activiteit of afspraak.

Voor mij was het dus erg leerzaam om een weekje te mogen kijken hoe Tessa werkt. Ik weet nu wie Tessa is, wat ze kan en hoe ik haar bij mijn toekomstige cliënten in kan zetten!