De studenten werkten in interprofessionele teams in opdracht van organisaties uit het werkveld van de opleidingen. Ze deden op verzoek van organisaties uit de praktijk onderzoek of maakten prototypes van technologie die je kunt inzetten in zorg en welzijn. Tijdens de presentaties zagen we een breed pallet aan onderwerpen: Wordt vaccineren (en vooral wachten) leuker voor kinderen als je technologie inzet? Hoe vaardig zijn medewerkers in een zorginstelling? Met welke technologie kun je kinderen met niet aangeboren hersenletsel helpen? Leer je anatomie beter in VR? Kan een game mensen met overgewicht helpen? Kun je vluchtelingen helpen met de inzet van VR?
Door tijdens hun studie al in interprofessionele teams te werken leren studenten al tijdens hun studietijd om samen te werken met studenten uit een andere opleiding.
We zoomen in op een paar onderzoeken.
Vest wijst met trillingen de weg
Een groep studenten van Verpleegkunde en Fysiotherapie heeft een half jaar lang onderzoek gedaan naar de Sixth sense van TIMproductions, een vest dat via trillingen aangeeft of er gevaren zijn op de weg. Bijvoorbeeld mensen die slecht of niet kunnen zien kunnen hier voordeel bij hebben, het vest geeft ze aanwijzigingen. Uit het onderzoek van de studenten kwam dat niet iedereen hetzelfde denk over de uitgangspunten van het product. De ene persoon zou het vest graag gebruiken terwijl de ander er teveel prikkels van krijgt. Uiteindelijk hebben de studenten aanbevelingen gedaan aan de opdrachtgever en schreven ze ook een advies voor het onderwijs. Ze gaven aan dat het goed zou zijn als studenten tijdens hun opleiding kunnen ervaren hoe visueel gehandicapten met behulp van een vest navigeren om zo zelf te ervaren hoe technologie behulpzaam kan zijn en mensen meer zelfstandigheid kan geven.
Inzet iPads bij Caleidoz
Op verschillende locaties van zorginstelling Caleidoz deden studenten van mondzorgkunde en verpleegkunde onderzoek naar het gebruik van iPads door bewoners. Door allerlei redenen werden de iPads die de instelling in huis had niet veel gebruikt. De studenten hebben een plan gemaakt voor het implementeren van het gebruik van de iPads. Ze adviseerden bijvoorbeeld om niet teveel apps op de iPad te zetten, zodat het overzichtelijk blijft voor de mensen op de dagbesteding. Ook adviseerden ze om de iPads meer onder de aandacht te brengen. Het plan is goed ontvangen en de medewerkers gaan graag met een volgende groep studenten verder met de implementatie.
Corpus VR
Corpus VR is een oefenplatform voor fysio-, ergo- en neurotherapie. Het kan worden toegepast voor fysieke revalidatie, om pijn te verlichting of voor ontspanning. Binnen Corpus VR kan iemand oefeningen kiezen, je kunt je bijvoorbeeld richten op het hoofd, de nek of de schouders. Ondanks beperkingen naar aanleiding van COVID-19 hebben de studenten van fysiotherapie en verpleegkunde wel ervaringen op kunnen halen bij een oudere doelgroep. De feedback van de ouderen was dat het gebruik van deze programma’s met de VR-bril goed voor te stellen is in de praktijk. Het creëert een ontspannen gevoel en is leuk om vaker te doen. Door het bewegen uit nieuwsgierigheid hadden de ouderen geen aandacht op de eigenlijke klacht. De inzet van VR bij deze therapie en doelgroep lijkt dus een mooie manier om op een andere manier te oefenen.
Een volgende groep studenten zet de verschillende onderzoeken voort. Voor de organisaties die meedoen is het fijn dat eerder onderzoek wordt gebruikt en eerder ontwikkelde plannen worden uitgevoerd. Deze vorm van onderwijs is een mooie vorm van samenwerking tussen opleidingen en organisaties in de verschillende werkvelden.