WO, hbo en mbo delen kennis op onderwijsdagen 2024

In onze snel veranderende samenleving is het de vraag hoe en waarvoor we onze jongeren opleiden. Met de Onderwijsdagen bieden de Radboud Universiteit, het Radboudumc, HAN University of Applied Sciences en ROC Nijmegen onderwijsprofessionals (in opleiding) de ruimte om over het onderwijs van vandaag en morgen na te denken.

’s Ochtends was er steeds een breed aanbod aan workshops, er is bijvoorbeeld veel aandacht is voor didactieken maar op dinsdag konden de deelnemers de dag ook starten met een heerlijk ontspannen sessie Yoga Nidra. Elke middag is er een conferentie waar de deelnemers de diepte ingaan en focussen op een specifieke thema. Maandagmiddag was het thema ‘Gelijkspel voor studenten’ op de campus van ROC Nijmegen. Met aandacht voor inclusief onderwijs, stagediscriminatie, studentwelzijn. Dinsdagmiddag lag de focus op ‘Het maatschappelijke speelveld’ op de campus van de Radboud Universiteit. Met onderwerpen zoals duurzaamheid, burgerschap en inclusie. Woensdagmiddag ging alle aandacht naar ‘Digifit zijn’ in het Radboudumc Experience Centre. Met thema’s als AI in onderwijs, open onderwijs en Extended Reality. Donderdagmiddag is het thema ‘In beweging blijven als docent’ op de campus van HAN University of Applied Sciences. Met aandacht voor intervisie, kunst en docentontwikkeling. De Onderwijsdagen worden afgesloten met een onderwijsdiner bij ROC Nijmegen.

Digifit zijn

De conferentie ‘Digifit zijn’ was vandaag druk bezocht. Veel collega’s uit ons netwerk gaven presentaties en deden mee met de workshops. Onder andere iXperium-ambassadeur Astrid Timman gaf een workshop over inzet en opschaling van XR in het onderwijs en nam deel aan het panel.

De middag startte met een warming-up van Nils Roemen. In een flitsende vaart en soms met een dikke knipoog nam Nils ons mee langs de mogelijkheden van AI. En met al die AI die het werk voor ons doet zou je denken dat we zeeen van tijd over houden maar helaas, we houden onszelf druk. Nils laat zien hoe je vanuit tekst met AI goeie teksten kunt maken, beelden en ook bewegende beelden. Een filmpje wat eerder voor een filmploeg een productietijd had van een maand maakt een persoon nu in een dag. Neem een overleg op en dankzij AI heb je na afloop meteen de notulen klaar, mét actielijst. Heb je geen tijd om een boek te lezen? Maak een fotoo van het boek en vraag de AI om een samenvatting. En heb je als student geen zin om aantekeningen te maken bij een college? Neem het college dan op en vraag een AI om het college voor je samen te vatten en de belangrijkste punten nog even te highlighten. Het gaf wel wat stof tot nadenken voor de deelnemers.

Nils adviseert ons om niet te perfectionistisch te zijn. Accepteer dat AI net als een mens fouten kan maken, wel eens liegt en het ook niet altijd weet. Maar … de AI gebruikt bij zijn antwoorden wel veel meer bronnen dan de gemiddelde mens, dat is wel weer handig. Je kunt allerlei redenen hebben om AI niet te willen gebruiken, maarja anderen doen het wel. Dus doe er je voordeel mee. Het belangrijkste advies wat Nils geeft is dat we tijd moeten steken in elkaar, geef elkaar aandacht. Geef je studenten je volle aandacht. Wil je meer weten over de Leefologie van Nils of wil je toch ook graag weten wat Nils voor handige AI-tools gebruikt? Kijk dan op zijn site.

Daarna volgden workshops over de inzet van AI, inzet van XR in onderwijs, trends in onderwijs en ervaringen van studenten. Bijvoorbeeld de presentatie van collega Tom Naberink, waarin hij liet zien hoe hij met een groep collega’s de virtuele docent Aïsha heeft gebouwd, Met deze AI-docent kunnen leerlingen uit het voortgezet onderwijs alle vakken volgen. Gewoon door in gesprek te gaan met Aïsha, vragen te stellen, opdracht te geven om voorbeelden te gebruiken die de student aanspreken. Tom vertelt ook dat er echt een groot verschil zit tussen de prestaties van gratis AI-toepassingen en de betaalde versies. Oordeel dus niet te snel over de gratis versie. Maar dit alles zorgt ook voor ongelijkheid – wie kan dat maandelijkse bedrag betalen? En welke voordelen heb je dan als betalende gebruiker? Schrijf je een afstudeerscriptie in vijf uur in plaats van een periode van maanden? En wat vind je als docent van een dergelijk onderwijsproduct als je het eenvoudig met AI kunt maken. Kunnen we het tempo van AI bijhouden? En moeten we dat wel willen? Genoeg vragen, genoeg te ontdekken. Neem ook een kijkje op de sites van Tom en zijn collega’s zoals AIvoordocenten. Er waren workshops over opschaling van XR, gesprekken over verantwoord gebruik van AI, een workshop pimp your powerpoint, studenten gingen in gesprek hoe we technologie sociaal houden, workshop portfolioleren, tech-trends in het onderwijs en er waren ook fysieke spellen om te leren. Er was een markt met tools die we in het onderwijs inzetten en we sloten de middag af met een panelgesprek. Bekijk het complete programma

Het waren weer inspirerende dagen. Super dat de Radboud Universiteit, het Radboud UMC, ROC Nijmegen en HAN University of Applied Sciences dit samen organiseren. Dit geeft professionals uit de verschillende sectoren de kans om kennis te delen, elkaar te inspireren en de basis te leggen voor mooie samenwerkingsprojecten. Ik ben benieuwd hoe snel we AI, XR en andere technologie gewoon gaan vinden in het onderwijs. En hoe snel alle professionals leren hoe ze de AI, XR of andere technologie bewust en effectief kunnen inzetten en hoe onze onderwijsorganisaties ons daarbij faciliteren en ondersteunen. Mooi om te zien hoe collega’s uit de verschillende onderwijssectoren enthousiast samenwerken.