In 2020 is de monitor Leren en lesgeven met ict voor de vierde keer afgenomen. De resultaten laten zien dat leren en lesgeven met ict binnen de Academie Educatie sinds 2018 verder is ontwikkeld: ict wordt vaker en op meer verschillende manieren ingezet in het onderwijs, en opleiders en studenten zijn zich competenter gaan voelen. Toch zijn de competenties bij opleiders en studenten nog niet op het niveau dat de Academie Educatie nastreeft.
Afstandsonderwijs door de coronacrisis
Door de coronacrisis werd in 2020 in korte tijd omgeschakeld naar afstandsonderwijs. Dit heeft veel teweeg gebracht. Opleiders en studenten hebben in zeer korte tijd veel ontdekt over de (on)mogelijkheden van ict in het onderwijs. De ervaringen tijdens afstandsonderwijs hebben bij opleiders en studenten professionaliseringsvragen opgeroepen. Ze zien het nut en voelen de urgentie om zich te verdiepen in bijvoorbeeld de mogelijkheden om met ict studenten/leerlingen te motiveren en activeren. Dat geldt ook voor de mogelijkheden om ict in te zetten voor differentiatie of het in kaart brengen van de ontwikkeling van studenten/leerlingen. Het is van belang om aan te sluiten bij deze professionaliseringsvragen, zodat de recente ervaringen kunnen worden gebruikt als springplank voor verdere structurele ontwikkelingen op het gebied van leren en lesgeven met ict.