Thema presenteren

Of je nu begint met je studie of al langer bezig bent: presenteren hoort bij leren en lesgeven! Daarom staat het iXperiumlab in de eerste weken van het studiejaar in het teken van presenteren. Welke ICT-middelen kun je gebruiken voor een eigen presentatie aan de opleiding, in je klas om in te zetten in je les, hoe kunnen je leerlingen hun producten presenteren? En op welke manier maak ik makkelijk een eigen kennisclip, podcast, hoe zet ik de greenscreen in? Kijk gerust rond op deze pagina of loop eens binnen bij het iXperiumlab!

Digibordmiddelen

Didactiek

Bij het werken met presentatiemiddelen is het belangrijk dat je je presentatie zo inricht dat het leren een optimaal effect heeft. Dat betekent dat je niet alleen rekening houdt met de aard van de informatie die je erop zet om je verhaal te ondersteunen, maar bijvoorbeeld ook let op het juist gebruik van afbeeldingen, de relatie tot de tekst etc.

Cognitieve multimediatheorie van Mayer

De cognitieve multimediatheorie verbindt de wijze waarop ons brein informatie – en dus multimedia – verwerkt met de het inrichten van een presentatie. Prof. E. Mayer, professor onderwijspsychologie aan de University of California ontwikkelde de ‘Cognitive Theorie of Multimedia Learrning‘. Hij stelt daarin dat multimediaboodschappen aan vijf principes moeten voldoen om dieper leren te stimuleren. Het is daarbij belangrijk om cognitieve overload te vermijden.

Literatuur & Onderzoek

NRO (z.d.). Welke kenmerken van het lettertype op een digibord zorgen voor betere leesprestaties van leerlingen met dyslexie in het primair onderwijs? Opgevraagd op 18 september 2023 van https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/digibord-lettertype-en-de-leesprestaties-van-leerlingen-met-dyslexie