Jonge studenten leren reflecteren met talentenspel

Hoe kun je studenten in niveau 2 van het mbo en studenten die Nederlands als tweede taal hebben, leren om te ontdekken wat hun talenten en hun drijfveren zijn? Een implementatieteam van het Koning Willem 1 College (eerder bekend onder de naam De Leijgraaf) ontwikkelde dit studiejaar een talentenspel dat docenten makkelijk en ontspannen met hun studenten kunnen spelen. Ze kunnen meteen starten en hun studenten de eigen kernkwaliteiten laten ontdekken. Met het spel leren de studenten om te reflecteren op hun eigen handelen en gedrag.

Betekenisvol reflecteren

Docent Sanne van Uden vertelt dat ze al langer bezig is met reflecteren. Sanne is procesbegeleider in het iXperiumdesignteam. Ze ontwikkelde eerder de reflectietoolbox.nl waarmee docenten hun studenten kunnen leren om betekenisvol te reflecteren. Sanne: “Als je studenten vraagt hoe iets gaat dan zeggen ze vaak ja goed hoor, maar als je doorvraagt dan komt er veel meer naar boven. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoe was het op je stage, dan zegt een student ja goed. Als je doorvraagt en vraag naar wat er pittig was, waar worstelingen waren, waar ze trots op zijn dan vertellen ze honderduit. Om docenten te helpen om studenten te leren om betekenisvol te reflecteren op hun eigen werk ontwikkelden we de reflectietoolbox. Aanvullend ontwikkelde een ander iXperiumdesignteam pakjepodium.com. Bij deze toepassing is het doel dat studenten elkaar beter leren kennen en hun eigen en elkaars talenten leren ontdekken. Beide tools blijven in ontwikkeling. De reflectietoolbox wordt veel gebruikt, ook buiten niveau 2 en ook buiten het Koning Willem 1 College.”

Talentenspel

Dit jaar onderzocht Sanne met een implementatieteam de twee producten. Wat gaat er goed, waar is ontwikkeling nodig? Het bleek dat pakjepodium erg talig is. En dat is nou net lastig voor studenten van niveau 2 en NT2. Sanne ontwikkelde een nieuw spel wat minder talig is. Het is een spel met vragenkaarten die je zowel fysiek kunt gebruiken als op het digibord. Studenten krijgen in het spel kaarten in vijf categorieën: beschrijvend, creatief, digitaal, muzikaal en beeldend. Binnen die categorieën krijgen de studenten de vraag om iets te vertellen, iets op te schrijven, te tekenen, uit te beelden of op te zoeken. Er zijn verschillenden sets met kaarten en deze kun je ook blijven ontwikkelen en naar wens aanpassen. Het nieuwe spel gaan ze bij de introductie voor het eerst spelen met studenten, dat is meteen een mooie binnenkomer voor de nieuwe studenten.

De kracht van archetypen

Sanne en haar team gaan door met ontwikkelen. Komend studiejaar ontwikkelen ze onderwijs waar de twaalf archetypen van Carl Jung een rol in spelen. Sanne: “Iedereen heeft een archetype dat overheerst en meestal herken je jezelf daar ook in. Aan de hand van de archetypen laten we studenten nadenken over het archetype dat bij hen overheerst. Wat zijn de krachten van dat archetype en waar zitten de nadelen als je overdrijft? Ben je bijvoorbeeld een grappenmaker die altijd de sfeer brengt dan is dat positief. Maar dat kan ook doorschieten en betekenen dat je nooit iets serieus neemt of zoveel sfeer brengt dat er geen rust meer is in de klas. Met behulp van filmpjes vertellen we studenten wat de archetypen zijn en laten we ze ontdekken in welk archetype ze zichzelf herkennen en welke ze bij hun klasgenoten herkennen. Aan de hand daarvan kunnen ze ontdekken welke talenten ze hebben en hoe ze die gebruiken of verder willen ontwikkelen.”

Zet studenten in hun kracht, dan groeien ze

Sanne: “ Er wordt vaak gezegd dat jonge pubers nog niet kunnen reflecteren omdat hun prefrontaalkwab nog niet is uitontwikkeld. Maar onze studenten kunnen echt wel reflecteren op hun eigen handelen en werk. En als je doorvraagt weten ze wel wat ze leuk vinden, waar hun interesses liggen en kunnen ze ontdekken waar hun talenten liggen. Ik vind het vaak jammer dat studenten de focus moeten leggen op iets wat ze niet goed kunnen terwijl het juist mooi is als je je talenten mag laten zien en daar beter in mag worden. Het is goed als studenten leren in de zone van naast ontwikkeling. Dat ze worden uitgedaagd om net even meer te doen dan ze nu kunnen maar dat je ze niet overvraagt. Soms verwachten we dingen van studenten die je niet van ze kunt verlangen, maar ik zie ook wel dat we echt wat meer van een studenten kunnen verwachten. En als je ze dan goed bevraagt en uitdaagt dan zet je studenten in hun kracht en dan zie je ze groeien.”

Wil je het spel spelen met je studenten vraag dan de complete set aan bij Sanne Uden.