Talenten (her)kennen, etaleren en ontwikkelen bij De Leijgraaf

Wat was de vraag van De Leijgraaf?

De Leijgraaf participeert in de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict. Men merkte dat docenten hun studenten vaak niet goed kennen en studenten zichzelf ook niet. Het is belangrijk dat docenten hun studenten en de talenten van de studenten kennen, zodat zij daarop kunnen aansluiten in hun onderwijs. De vraag die het designteam van De Leijgraaf daarom heeft onderzocht is hoe je talentontwikkeling van studenten kunt (h)erkennen, stimuleren en inbedden in het huidige curriculum.

Wat heeft het designteam gedaan?

Het designteam ontwikkelde hiervoor een website onder de naam ‘Pak je podium!’ met ideeën en voorbeelden van manieren waarop studenten kunnen laten zien wie ze zijn en wat hun talenten zijn. Hier kunnen studenten ook een talentenscan invullen. Door het beantwoorden van vragen en 360 graden-feedback krijgt de student zicht op de eigen talenten. Op deze manier kan iedere student zijn of haar podium pakken om zich richting klasgenoten, docenten, stagebedrijven en eventueel toekomstige werkgevers te presenteren. Hierbij kunnen ze kiezen uit verschillende tools (digitaal en niet-digitaal).

De kern van het leerarrangement is dat studenten op een positieve manier hun talenten kunnen ontdekken en uitdragen. Dat geeft iedereen heel veel energie.

Wat heeft het designteam opgeleverd?

Er is naast de website voor studenten ook een leerarrangement voor studenten verkoopmedewerker niveau 2 ontwikkeld. In dit leerarrangement worden studenten uitgedaagd hun eigen talent in beeld te brengen, talenten bij elkaar te benoemen en daarop te reflecteren, de talententest te doen en na te gaan hoe de eigen talenten aansluiten bij de opleiding en om hun talent te etaleren op een door henzelf gekozen wijze.

Dit designteam maakte onderdeel uit van de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict MBO.