Een lessenserie op het snijvlak van kunst, wetenschap en (digitale) technologie

Wat is de vraag van het Montessori Amsterdam?

Samen met de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) buigt het Montessori Amsterdam zich in dit designteam over de vraag hoe men leerlingen kan stimuleren om zelf te gaan experimenteren met en een kritische houding te ontwikkelen over digitale technologie├źn. Deze vraag hangt samen met de behoefte om met de inzet van ict vakoverstijgend te gaan werken en verschillende disciplines met elkaar te verbinden. Hiervoor wordt ook gebruik gemaakt van de expertise van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De startvragen daarbij zijn:

  • Hoe kunnen we leerlingen een onderzoekende, experimentele en kritische houding laten ontwikkelen zodat ze ict creatief kunnen toepassen?
  • Hoe kunnen we leerlingen digitale ontwerpvaardigheden zelfstandig laten ontwikkelen? 

Wat doet het designteam?

Vanuit de wens om vakoverstijgend te werken en verschillende disciplines met elkaar te verbinden is er nagedacht over de werkhypothese. In dat kader is gestart met een uitgebreid literatuuronderzoek naar het model van authentieke kunsteducatie en naar praktijkvoorbeelden van lessensessies op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Door gebruik te maken van een 3D-printer in een vakoverstijgende lessenserie wordt beoogd dat leerlingen zelf gaan experimenteren met en een kritische houding ontwikkelen over de rol van technologie in de samenleving.