Herontwerp curriculum met gepersonaliseerd leren met ict bij Summa College

Het iXperium designteam richt zich op het herontwerpen van het curriculum met gepersonaliseerd leren met ict.

Uit gesprekken die zijn gevoerd met collega-docenten blijken er enorme verschillen te zijn als het gaat over de beelden die docenten hebben over gepersonaliseerd leren. De gemene deler is dat ze uitgaan van hun eigen perspectief (focus op eigen handelen in plaats van op het leren van de student).

Vanuit deze bevinding ontwikkelt het designteam een arrangement waarbij een docententeam binnen een studiedag aan de slag gaat met herontwerp van de eigen opleiding vanuit het perspectief van de student. Voor het arrangement filmen de docenten studenten die aangeven waar ze tegenaan lopen in de opleiding. Het docententeam krijgt vervolgens twee uur de tijd om binnen het kader van gepersonaliseerd leren met ict de eigen opleiding te herontwerpen (creatieve werkvorm: prototyping). Om ervoor te zorgen dat docenten actief aan de slag gaan, worden elementen van gamification gebruikt.

Dit designteam maakt deel uit van de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict.