Zelfstandig problemen oplossen: computational thinking bij basisschool St. Willibrordus

Wat was de vraag van basisschool St. Willibrordus?

Het team van basisschool St. Willibrordus loopt er tegenaan dat kinderen moeilijk hun eigen problemen op kunnen lossen. Ze lijken erg afhankelijk te zijn van de leraar en stellen vragen die ze ook zelf hadden kunnen beantwoorden. Het team wil graag dat leerlingen sterker worden in computational thinking (CT): met name dat ze zelf denkstappen kunnen maken en uitleggen.

Wat heeft het designteam gedaan?

Het iXperiumdesignteam is begonnen met het verkennen en verzamelen van informatie over dit thema. Aan de hand van casusbeschrijvingen is geïnventariseerd wat precies het probleem is. Ook is door middel van een mindmap in kaart gebracht hoe de situatie eruit zou zien als het probleem opgelost is. Daarna heeft het designteam gericht informatie gezocht in de literatuur en bij andere scholen. Een expert is ingevlogen en de leraren hebben een aantal lessen rondom computational thinking van LessonUp uitgeprobeerd.

Wat heeft het designteam opgeleverd?

Het designteam heeft een set aan ontwerpeisen opgesteld waaraan een leerarrangement rondom computational thinking moet voldoen.

De school ziet veel potentie in computational thinking en samen met iXperium Arnhem hebben ze een driejarig plan opgesteld om CT een geïntegreerde plek in het curriculum te geven. Ze hebben zich ten doel gesteld om binnen deze periode met het team de termen van CT (decompositie, algoritme, debugging, patronen herkennen, abstractie, gegevens verzamelen, analyseren, visualiseren,  automatiseren, simulatie, parallellisatie) te verkennen, inhoud te geven en hierbij leeractiviteiten te ontwikkelen.