Ook in 2024 heeft het iXperium Centre of Expertise Leren met ict zich onverminderd ingezet voor de integratie van digitale technologieën in het onderwijs met als doel (aankomende) professionals te ondersteunen bij hun rol in de snel veranderende digitale samenleving. De digitale transformatie, de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en aangekondigde bezuinigingen in de hele onderwijsketen vragen om gerichte acties. Binnen het iXperiumnetwerk werken de partners samen door middel van verbinding, kennisdeling en onderzoek.
Het iXperiumnetwerk is binnen de HAN uitgebreid met iXperium Sport en Bewegen en in het voortgezet onderwijs is de samenwerking met Stichting Quadraam versterkt. De activiteiten en het praktijkgerichte onderzoeken van iXperium leverden direct toepasbare inzichten en tools op. Thema’s als AI, zelfsturing en digitale geletterdheid stonden centraal in projecten, publicaties en producten zoals het raamwerk ‘Leidinggeven aan onderwijstranformatie met ict’, de iXscan en verschillende praktijkpublicaties uit de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict. De nominatie voor de SAGANET Award voor de binnen het netwerk ontwikkelde serious game rond klinisch rede neren onderstreept de impact van de iXperiumaanpak.
Het opleiden van toekomstige leraren kreeg ook in 2024 structurele aandacht. De Digital Skills Check is HAN-breed ingezet, digitale geletterdheid is geïntegreerd in het curriculum van de HAN Pabo en via de HAN-leeromgeving krijgen studenten toegang tot onderwijsmaterialen over effectief gebruik van ict in de klas.
Waar activiteiten zoals SPRONG iXpact zijn afgerond, zijn andere nationale en internationale activiteiten opgestart, zoals het Erasmus+-project AI-Teach en de MBOin2030-subsidie voor de challenge ‘Gepersonaliseerd leren in het mbo’ waarin een werkwijze ontwikkeld wordt waarme blended gepersonaliseerd onderwijs voor studenten kan worden ontworpen en geëvalueerd om zo studenten meer eigenaarschap te geven en beter aan te sluiten bij verschillende behoeften en interesses van studenten.
De afname van de monitor Leren en lesgeven met ict in het mbo van 2024 leidde tot belangrijke inzichten over de integratie van AI in het mbo-onderwijs. De resultaten onderstrepen de noodzaak van verdere professionalisering op het gebied van AI-vaardigheden binnen het onderwijs. In samenwerking met een internationale groep wetenschappers ontwikkelden en publiceerden we het DTALE-model. Dit model biedt handvatten voor het ont werpen en evalueren van leeromgevingen waarin digitale en fysieke ruimtes geïntegreerd zijn, en is gevalideerd met casussen uit verschillende landen.
De genoemde voorbeelden vormen een illustratie van de highlights van 2024. Deze en meer komen in dit jaarverslag aan bod.
Wil je het jaarverslag van 2022 of 2023 nog eens teruglezen? Dat kan via onderstaande links.