Serious games bij iXbites

Inspireren, geïnspireerd raken, zelf ervaren, netwerken en lunchen, dat deden de ruim zeventig collega’s, studenten en relaties bij de tweede iXbites van iXperium Health. Het thema was serious games in zorg en welzijn. En spreker Jurriaan van Rijswijk van Games for Health wist ons te inspireren.

Jurriaan liet ons kennis maken met verschillende vormen van serious games die het gedrag van mensen veranderen. Een mooi voorbeeld is een game wat werd gebruikt in Barcelona. De gemeente wilde dat voetgangers niet door het rode verkeerslicht zouden lopen. Ze ontwikkelden een verkeerslicht waar mensen via een camera zelf de beweging van het mannetje in het verkeerslicht konden bedienen. Iedereen bleef staan. Maar toch was het geen succes, de voetgangers bleven ook staan bij groen licht. Het was te leuk. Advies van Jurriaan, maak het niet te ingewikkeld als je een game ontwerpt, houd het simpel.

Een prachtig voorbeeld vond ik de glazenwassers van een kinderziekenhuis die een spidermanpak aantrokken. de kinderen in het ziekenhuis keken hun ogen uit. De glazenwassers als superhelden werden een nieuwe dienst van het bedrijf van de glazenwassers.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die het spel remissie speelden, plezier hebben, minder stress hebben, sneller genezen en minder medicatie nodig hebben. Het spel Remission was de inspiratie voor Juriaan om Games for Health (een initiatief uit de VS) ook naar Europa te halen. Vanuit Games for Health en gamesolutionslab kijkt Jurriaan met zijn team hoe je met serious games de wereld kunt veranderen. Eigenlijk is de wereld een slecht ontworpen game. De uitdaging is hoe je daar een goed spel van maakt.

Citizen science

Met games kun je niet alleen mensen plezier bezorgen, je kunt er ook voor zorgen dat we het antwoord vinden op grote vraagstukken. Onderzoekers hebben grote bakken met data, waar je jaren voor nodig hebben om die daar de antwoorden in te vinden. Als je met honderden, of nog betere miljoenen mensen de data beoordeelt heb je het antwoord veel sneller. Met citizen science games kun je grote vraagstukken oplossen. Jurriaan houdt niet van de term artificial intelligente, hij ziet liever dat mens en machine samenwerken. Zijn team ontwikkelde grote games waar ze burgers bij betrekken.

Bij de game Folded was het de bedoeling om een proteïne te ontwikkelen die HIV kan afremmen. Ze maakten een puzzel van de manier waarop je de proteïne kunt opvouwen. Wat wetenschappers in tien jaar tijd niet lukte lukte de gamers wereldwijd in zes weken.

Een tweede game ging over de beoordeling van hersenscans bij de zoektocht naar een genezing voor alzheimer. Dertigduizend mensen bekeken de hersenscans van muizen. De spelers kregen de opdracht om klonteringen van eiwitten op te sporen. Als een groot percentage van de spelers een plek in de hersenscan verdacht vindt dan is de kans groot dat daar iets zit. Daar kan de onderzoeker zich dan op focussen. Computers vinden het nog steeds lastig om dit soort analyse te doen, mensen kunnen dit beter. Een vraag vanuit de zaal was of je veel voorkennis nodig hebt om zo’n game te spelen. Het antwoord was simpel: nee, dat leer in je level 1 van de game. (dat is overigens ook precies wat ik zo gaaf vindt aan serious games, je hoeft nooit een handleiding of instructie te lezen, in de game leer je wat je nodig hebt).

Een derde game is nu actueel: Unmask. De wetenschappers die op zoek zijn naar een geneesmiddel tegen lymfeklierkanker zoeken naar oplossingen in een grote hoeveelheid data. Het is een puzzel van 2,3 miljard stukjes. Het project bestaat uit twee delen: geld ophalen om meer onderzoek te kunnen doen. En tijd ophalen, dat is het deel waar Jurriaan druk mee is. Veel mensen willen een bijdragen leveren, niet alleen in geld maar ook in tijd. En met hun tijd kunnen ze de wetenschappers helpen om de game op te lossen. het thema van het spel is superhelden. Er zijn minstensene miljoen spelers nodig. 15 maart lanceert Jurriaan de game. Bekijk hoe je de verschillende acties rondom Unmask kunt steunen.

Games kunnen wetenschappelijk onderzoek ook op een andere manier helpen. Als mensen vragenlijsten invullen geven ze vaak sociaal gewenste antwoorden. Als je de vragenlijst in de vorm van een game presenteert dat gaan mensen anders denken en geven ze andere antwoorden.

Ria’s Escaperoom

Er kwamen nog veel voorbeelden voorbij. Wat dacht je van een escaperoom waarin zorgmedewerkers op een speelse manier leren hoe ze de persoonlijke zorg kunnen leveren die bij de fictieve hoofdpersoon Ria past.

In het tweede uur konden we de games zelf ervaren. De deelnemers konden kiezen uit een grote diversiteit aan games:
Ria’s Escaperoom, VR Bodylab, Medi Seintje, Biobank, Lekker Puh, verschillende bordspellen, en verschillende technologie die je kunt toepassen zoals VR bij Virtual Tee, en uiteraard ook onze eigen Max.

Na twee uur was iedereen geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met games in ons eigen vak, de eigen opleiding of organisatie. dit smaakt naar meer! Ik ben benieuwd welke games we de komende tijd gaan zien in onze opleidingen en in de organisaties om ons heen.

iXbites is een initiatief van iXperium Health. Het is een combinatie van inspirerende voorbeelden van technologie in zorg en welzijn, een smakelijke lunch en een mooi netwerk van professionals waar je mee kunt netwerken.