Dit evenement biedt een waardevolle gelegenheid om te leren, te netwerken en samen te werken met professionals en experts op het gebied van autisme en technologie. Tijdens het symposium delen we de belangrijkste bevindingen en resultaten van het “Design Your Life” project delen. Er is een lezing van Sue Fletcher-Watson, Professor of Developmental Psychology; Director of the Salvesen Mindroom Research Centre bij de Universiteit van Edinburgh. Er zijn praktische workshops en demonstraties over het gebruik van technologische tools door jongvolwassenen met autisme. En het symposium biedt deelnemers een platform voor discussie en het delen van best practices met betrekking tot inclusieve technologie en zelfstandigheid.
Lezing Sue Fletcher-Watson
In deze lezing vertelt Sue over het het neurodiversiteitsparadigma. Ze gaat eerst in op de status quo van autisme-onderzoek en de beperkingen van traditionele benaderingen als het gaat om inspanningen om de levenskwaliteit van mensen met autisme te verbeteren. Ze gaat in op de methoden en theoretische modellen die veel van wat bekend is over autisme hebben gedicteerd, en laat zien hoe deze benaderingen berusten op aannames die de autistische ervaring niet centraal stellen.
Er is een verschuiving te zien in autismeonderzoek van een traditioneel normaliteitsparadigma en een nieuw neurodiversiteitsparadigma. Het neurodiversiteitsparadigma vormt de basis voor deze verschuiving. Wat is dit paradigma en hoe kun je het samenvoegen met participatieve methoden om een nieuwe manier van onderzoek door, met en voor autistische mensen te genereren. Sue gaat dieper in op de implicaties van de twee modellen voor onderzoek dat digitale technologieën inzet en voor het gebruik van digitale technologieën in ondersteunende omgevingen.
Workshops
Grenzen van The Social Model en Neurodiversiteit – Alderick van Klaveren (RITME)
Steeds vaker horen we de uitspraak ‘het sociale model’ en ‘neurodivers’. Wat betekent dit meestal, en wat zijn de grenzen van hoe deze ideeën verbeeld worden? Waar komen deze ideeën vandaan en waar gaan ze naartoe? Wat zijn de implicaties van hoe we neurodiversiteit inbeelden?
Een pauze-plek om te ont-moeten: het FabLab van Assortimens in Oldenzaal – dr. ir. Edwin Dertien, mede-oprichter van stichting Assortimens
In deze workshop vertelt Edwin de werkwijze over het idee achter de creatieve werkplaats van stichting Assortimens. De stichting is bij het DYL-project betrokken als plek waar de doelgroep in een dubbelfunctie aanwezig is. Veel van de deelnemers komen hier over de vloer voor dagbesteding, zijn hoger opgeleid, afgestudeerd ontwerper of gepromoveerd onderzoeker en brengen daarbij een speciale kijk op en geven input voor het project. Een aantal deelnemers heeft meegedaan in de DYL-pilots en een aantal interessante eigen interventies opgeleverd. In huis is onlangs ‘Fablab Oldenzaal’ gestart: een publieke werkplaats voor digitale fabricage – als creatieve werkplek gerund voor en door de deelnemers. De met DYL bedachte interventies zijn daar ook voor een deel als prototypes vervaardigd.
3D printen en makerschap in een zorgcontext bij het iXperium Health – Jos Schenkeveld (HAN)
In deze workshop zie je de mogelijkheden én onmogelijkheden van 3D-printen. Er komen er voorbeelden voorbij van 3D-geprinte zorginnovaties en ziet hoe ze gemaakt worden. Op een laagdrempelige manier kom je erachter hoe makkelijk het is om iets te maken.
Implementatie van methodieken in de zorg – Sanne van den Hagen (Vrienden van verandering)
Wat komt er kijken bij het implementeren van een methdiek zoals DYL in de praktijk? Daar gaan we het over hebben. Na de sessie: Weet je waar op moet letten, heb je praktische handvatten en heb je ervaren wat veranderen betekent.
Serious gaming voor social skills: codesign met kinderen met autisme (9-12 jr.) – Job van ’t Veer (NHL Stenden Hogeschool) Lector Digitale innovatie in Zorg& Welzijn
In het project SOVATASS zijn drie verschillende games ontworpen voor en vooral met kinderen met autisme (9-12 jr.). Deze digitale toolkit had tot doel de sociale vaardigheden op een speelse manier te stimuleren. In deze workshop demonstreren we de games (ja, ook zelf te spelen) en illustreren hoe we in co-design met de doelgroep zelf en met professionals tot deze ontwerpen zijn gekomen. Welke inzichten uit het ontwerponderzoek leidden tot welke ontwerpkeuzes? En welke methoden hielpen ons de jonge doelgroep optimaal te laten participeren als ‘ware gamedesigners’?
Ga zelf aan de slag met de toolkit – Projectteam DYL
Tijdens deze workshop kun je zelf aan de slag gaan met de DYL toolkit en ervaren hoe het is om deze te gebruiken.