Hogere-orde leesvaardigheid Engels in en voor een digitale leesomgeving bij Maaswaal College / Notre Dame des Anges

Praktijkvraag

Docenten van het Maaswaal College in Wijchen en Notre Dame des Anges in Ubbergen onderzochten hoe je de hogere-orde leesvaardigheid van leerlingen in het Engels in 2 of 3 vwo en 4 havo kunt ontwikkelen in en voor een digitale leesomgeving.
De docenten wilden met name de leesmotivatie en leesplezier stimuleren en leerlingen zich meer laten inleven in de personages en situaties in verhalen. De veronderstelling was dat met name de interactiviteit en de integratie van tekst met beeld, geluid en gaming-elementen voor meer leesmotivatie of betrokkenheid bij de leesactiviteiten zouden kunnen zorgen.

Leerarrangement

Na een uitgebreide verkenning van de literatuur en bruikbare digitale leesapplicaties heeft het designteam twee lessen ontworpen. Bij de eerste les is gebruik gemaakt van een applicatie getiteld ‘A Wise Use of Time‘, een combinatie een fictief verhaal en een game. Voor de tweede les is gebruik gemaakt van een andere digitale leesapplicatie, ‘Fallen London‘. Ook dit is een combinatie tussen een game en een roman, die zich afspeelde in Victoriaans Londen.

Onderzoek

Uit het onderzoek van het designteam blijkt dat de game-vorm, vooral als deze een keuze-element bevat, motiverend kan werken voor leerlingen. De werkvorm moet wel aansluiten bij het niveau van de leerling en er moet een uitdagend doel aan zijn gekoppeld. Vooral als het spel vaker wordt gespeeld kan het de woordenschat van de leerlingen vergroten.

Het ontwerp en het onderzoek van het designteam maakten deel uit van het promotieonderzoek van Manon Reiber, lerarenopleider Master Leraar Engels.