Organisatie en randvoorwaarden iXperium designteams

Samenstelling van een iXperium designteam

iXperium designteams zijn multidisciplinair samengesteld, zodat kennis en expertise vanuit onderwijs, opleiding en onderzoek en – waar mogelijk of relevant – de beroepspraktijk samenkomen en elkaar versterken. Een designteam bestaat daarom uit (minstens twee) leraren, een leraren)opleider van de betrokken (leraren)opleiding, een onderzoeker, een procesbegeleider, een ict-expert/mediamentor en inhoudelijke experts of praktijkexperts.

Looptijd

Een iXperium designteam heeft doorgaans een looptijd van één jaar. Er zijn ongeveer 8-10 fysieke bijeenkomsten, of meer (kortere) online bijeenkomsten waarin alle deelnemers aan het iXperium designteam gezamenlijk aan de slag gaan met de praktijkvraag. De tijdsbesteding beperkt zich niet alleen tot de designteambijeenkomsten. Ook daarbuiten ondernemen de deelnemers (met name de leraren) activiteiten binnen en buiten de eigen onderwijscontext en ter voorbereiding op de bijeenkomsten.

Tijdsbesteding

Voor de leraren in een iXperium designteam gaan we uit van een tijdsinvestering van minimaal 80 uur op jaarbasis. Dit komt neer op gemiddeld 2 uur per week. Er kunnen leraren van meerdere scholen (of afdelingen/opleidingen) in één designteam deelnemen.

Deelname studenten

Vanuit de betrokken (leraren)opleiding kunnen studenten worden betrokken. Bij het werven van studenten voor de (onderzoeks)vragen of opdrachten wordt de procedure van de betreffende opleiding gevolgd. De student wordt begeleid door de eigen opleiding.

Kennisdeling

De deelnemers aan de designteams delen kennis en ervaringen in community events die door het iXperium/CoE worden georganiseerd. Na afronding van het designteam worden de ontwikkelde ict-rijke leerarrangementen, producten en onderzoeksrapportages openbaar gemaakt op deze site volgens de Creative Commons-licentie. De opbrengsten en ervaringen van de designteams worden ook gebruikt voor overkoepelend onderzoek door het iXperium/CoE.

Professionalisering procesbegeleiders en onderzoekers

Onderwijsprofessionals van deelnemende scholen en instellingen kunnen een training volgen om de rol van procesbegeleider of onderzoeker binnen de iXperium designteams te vervullen. De training bestaat uit een combinatie van online ondersteunde zelfstudie en coaching, intervisiebijeenkomsten en on-the-job leren en begeleiding.

Meer informatie over beide professionaliseringstrajecten is hier te vinden.
Training voor procesbegeleider iXperium designteam
Training voor onderzoeker iXperium designteam

Meer informatie

Bekijk de brochure over de iXperium designteams of neem contact op met Daphne Ariaens, projectleider bij het iXperium/CoE.