Een van de acht ingrediƫnten van het iXperium is het onderzoekend ontwerpen van ict-rijke leerarrangementen in iXperiumdesignteams. Een iXperiumdesignteam vertrekt vanuit een vraagstuk uit de praktijk dat aansluit bij een of meer van de drie programmalijnen van het iXperium en de specifieke doelstellingen van de organisatie waar deze praktijk deel van uitmaakt. Hierdoor wordt gewaarborgd dat het iXperiumdesignteam daadwerkelijk bijdraagt aan kennis over en handelen ten aanzien van gepersonaliseerd leren met en voor ict.
De rol van onderzoekers en procesbegeleiders
Een iXperiumdesignteam bestaat (minimaal) uit meerdere leraren, een onderzoeker en een procesbegeleider. Onderwijsprofessionals van deelnemende scholen en instellingen kunnen een training volgen om de rol van procesbegeleider of onderzoeker binnen de Xperiumdesignteams te vervullen. De training bestaat uit een combinatie van online ondersteunde zelfstudie en coaching, intervisiebijeenkomsten en on-the-job leren. Zij worden hierbij begeleid door een onderzoeker vanuit het iXperium. Een succesvolle afronding van de trainer leidt tot het officiƫle certificaat tot onderzoeker of procesbegeleider en betekent dat de persoon kwestie zelfstandig de rol van procesbegeleider of onderzoeker in een designteam kan vervullen.
Gecertificeerde onderzoekers
Gecertificeerde procesbegeleiders
Aan het woord
Benieuwd naar de ervaringen van onze gecertificeerde procesbegeleiders en onderzoekers? Op onze website vind je verschillende artikelen waarin we hun verhaal vanuit de eerste persoon hebben opgetekend.
Lees hier het verhaal van Fieke Koenraadt van Yuverta.
In dit artikel vertelt Frank Willems. Procesbegeleider Inge Broekmans werkte samen met Frank in het designteam. Ook haar spraken we over haar opleidingstraject tot procesbegeleider en de meerwaarde van het zijn van procesbegeleider in haar functie in het onderwijs: dat vind je op deze pagina.