Jonge kind op school

Uit ervaring is gebleken dat jonge kinderen het meest leren van en met ict in het eigen lokaal. Wil je met kleuters en ict aan de slag gaan, dan laten wij de leerkrachten graag zien wat de mogelijkheden zijn. We tonen de devices die een echte meerwaarde hebben voor de kinderen en geven waar nodig instructies. Na afloop van deze bijeenkomst kan je direct devices lenen om uit te proberen in jouw groep. Ben je geïnteresseerd in het jonge kind en ict, neem dan contact op via arnhem@ixperium.nl.

Wil je zelf alvast aan de slag met ict-rijke activiteiten op het gebied van het jonge kind? Hieronder staan volledig uitgewerkte lesideeën die je kunt gebruiken. Heb je materialen of advies nodig? Dan kun je dit aanvragen via arnhem@ixperium.nl.

Bee-Bot

De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bijtje. Kinderen kunnen de robot d.m.v. knoppen op de rug programmeren om zo een route te rijden. Veelal wordt de Bee-Bot gebruikt op een mat met daarop plaatjes, cijfers of letters. Deze afbeeldingen zijn te vinden op internet of worden door de leraar gemaakt. Hoe waardevol wordt het als kinderen zelf hun mat of route maken. Uiteraard zijn er nog vele andere mogelijkheden om met de Bee-Bot het programmeren te koppelen aan reken- en taaldoelen en ruimtelijke oriëntatie.

Chrome Music Lab

Laat je leerlingen gratis muzikaal experimenteren in Chrome Music Lab. Met deze applicatie wordt muziek maken toegankelijk voor iedereen van jong tot oud. Het is een mooi hulpmiddel om spelenderwijs te leren omgaan met muziek, tonen, ritmes en diverse instrumenten. Via de site van Chrome Music Lab kunnen de leerlingen eindeloos hun muzikale creativiteit ontwikkelen.

OSMO Tangram

Spelenderwijs tangram puzzels maken kan nu, door met tastbare tangram stukken digitale puzzels op je scherm op te lossen. Laat de kinderen ruimtelijk spelen met deze OSMO interactieve puzzel. Door middel van visuele en audiofeedback en meerdere moeilijkheidsgraden is het spel een leerzame en vermakelijke uitdaging. Tangram spelen is een geweldige manier om ruimtelijke en visuele probleemoplossende vaardigheden te oefenen. De app herkent de tangram stukjes en geeft direct aan wanneer er één goed geplaatst is.

Puppet Pals 2

Op de iPad een eigen poppenkastvoorstelling maken? De kinderen kunnen spelenderwijs vanuit hun eigen fantasie verhalen creëren en visualiseren. De app plaats de kinderen in hun eigen poppentheater en biedt spelenderwijs met figuren en diverse scenes de mogelijkheid om hun eigen fantasie tot leven te brengen. En als ze eenmaal doorhebben hoe ze hun figuren laten bewegen en met hun eigen stem een verhaal laten vertellen, wordt het pas een echte voorstelling.

Verderkijkdoos

Een digitale kijkdoos maken? Ga dan aan de slag met de Verderkijkdoos. Kies een foto op de iPad en plaats deze als achtergronddecor. Bouw in de Verderkijkdoos een interactieve voorstelling met bijvoorbeeld Lego, Playmobil of zelfgemaakte personages. Maak daarna met een smartphone foto’s van jouw voorstelling die je kunt gebruiken in een stop motion of in een filmpje.

Augmented Reality

De betekenis van AR is Augmented Reality.  Hierbij wordt een digitaal beeld – vaak een 3D animatie – over de werkelijkheid gelegd. Je verrijkt (augment) de fysieke wereld met digitale informatie. Dit kan via het beeldscherm zijn op je smartphone, een AR bril of in deze les met een iPad. Je kunt nog steeds de omgeving zien, maar er wordt extra informatie aan toegevoegd. In deze les kijken de kinderen via de camera van de iPad naar de werkelijkheid en zien ze een leuke animatie.


Ben je enthousiast geworden en wil je zelf aan de slag gaan met ‘Het jonge kind & ict’ in je klas? Stuur dan een mail naar arnhem@ixperium.nl om onze materialen te lenen of een ‘iXpert op afstand’ in te zetten.