Programmeren en robotica in het iXperium

Wil jij het iXperium bezoeken met jouw groep, dan kun je kiezen voor één van onze vaste programma’s of voor een programma op maat. Bij onze vaste programma’s staat naast de inhoud steeds aangegeven voor welke groepen het is bedoeld.

Programmeren kan je leren introductie

  • Voor wie: groep 3 t/m 8
  • Tijdsduur: 2 uur (ochtend of middag)

In dit programma maken leerlingen kennis met verschillende kanten van programmeren. In verschillende rondes komen thema’s aan bod zoals unplugged programmeren, een device programmeren of hoe je op een beeldscherm stapje voor stapje een code leert schrijven. We laten jou zien hoe je programmeren een plek kunt geven in jouw onderwijs.


Ontdek de wereld van coderen met LEGO Spike!

  • Voor wie: groep 4 t/m 8
  • Tijdsduur: 2 of 4 uur (van 9.30 tot 13.30 uur*)

Stap in de wereld van LEGO met ons verdiepingsprogramma voor programmeren. Het programma, speciaal ontworpen voor kinderen van groep 4 t/m 8, biedt twee adaptieve opties:

2-uurs programma (groep 4 t/m 8):
• Bouw je eigen robot.
• Laat je robot over een parcours rijden.
• Ontwikkel basisvaardigheden in coderen en robotica.

4-uurs programma (groep 6 t/m 8):
• Bouw een geavanceerde robot.
• Voeg een arm toe om objecten naar de juiste plek te vervoeren.
• Voorzie je robot van een sensor om objecten te herkennen.
• Laat je robot over een uitdagend parcours rijden met verschillende opdrachten.

Tijdens het programma ga je bouwen met LEGO Spike Essentials of Spike Prime, aangepast aan het niveau van de groep. Doe mee en ontdek de mogelijkheden van programmeren met LEGO!

* Onze dagarrangementen zijn van 09.30 tot 13.30 uur. Leerlingen eten en drinken in de middagpauze hun van huis meegenomen lunch.


Robots op Mars

  • Voor wie: groep 7&8
  • Tijdsduur: 4 uur (van 9.30 tot 13.30 uur*)

Leerlingen zullen in de toekomst steeds vaker robots tegenkomen in het dagelijkse leven. In dit programma maken leerlingen kennis met de (on)mogelijkheden van robots. In de ochtend leren de leerlingen robots maken en programmeren met LEGO. Na de pauze krijgen ze de opdracht om een robot te maken die de planeet Mars opruimt. De leerlingen koppelen hun kennis van robotica aan creativiteit en doorzettingsvermogen en komen (hopelijk) met verrassende creaties.

* Onze dagarrangementen zijn van 09.30 tot 13.30 uur. Leerlingen eten en drinken in de middagpauze hun van huis meegenomen lunch.


Je kunt ook zelf een programma ontwerpen en de ruimtes en materialen van het iXperium gebruiken voor de uitvoering. Wij helpen je graag om een eigen programma samen te stellen en geven advies over de materialen. Wil je hier gebruik van maken, stuur een mail naar arnhem@ixperium.nl en onze medewerkers nemen contact met je op.

Je kunt natuurlijk ook aan de slag gaan met programmeren en robotica op je eigen school. Bekijk hier de mogelijkheden voor programmeren op school en klik hier voor robotica.