Ik zie nog niet veel echt nieuwe technologie, maar wel dat bestaande technologie wordt toegepast, getest in pilots, geïmplementeerd en verder wordt ontwikkeld. Wordt dit het jaar dat de technologie echt zijn plek gaat innemen in onderwijs en het brede werkveld om ons heen? Krijgt iedere school een maaklokaal? Gebruikt ieder ziekenhuis VR? Gaan leraren data analyseren om hun leerlingen gepersonaliseerd te laten leren?
Zelf ben ik erg benieuwd wat we in onderwijs, opleidingen en professionalisering gaan doen met leren met VR en AR. Binnen de HAN lopen verschillenden pilotprojecten met VR zoals het VR Body Lab en Virtual Client Max. Ook bij de lerarenopleidingen en de verschillende iXperiums zie ik steeds enthousiaste reacties als leraren (in opleiding) een virtuele omgeving ervaren. Maar zien we het straks ook buiten het iXperium terug in het onderwijs, in de opleidingen van de HAN of bij de professionalisering van collega’s?
Bij de laatste bijeenkomst van iXplore zagen we ook al hoe VR en AR gebruikt worden in de praktijk van de opleidingen van de HAN. Bijvoorbeeld de inzet van de Hololens bij ATOS. Ook in zorg en welzijn zie je veel pilots met VR of of AR. Met behulp van VR en AR kun je heel intens leren door te ervaren. En met de doorontwikkeling van VR kun je nu ook met meer mensen tegelijk in dezelfde Virtuele omgeving zijn. Dat is mooi want juist het feit dat je in je eentje in een VR-omgeving staat of zit was een punt van kritiek. Je kunt in een virtuele omgeving ook op plekken leren waar je niet makkelijk kunt komen of waar je niet zomaar toegang tot hebt als student of professional (of leerlinge of client).
In het primair onderwijs en voorgezet onderwijs zagen we afgelopen jaar veel projecten op het gebied van maakonderwijs. We hebben ook onderzoeksprojecten die maakonderwijs bestuderen. Wat gaan we hier voor nieuwe (door)ontwikkelingen zien? Krijgt iedere school een maaklab? Leert iedereen om te werken in een design-thinking-cyclus? Wat denken jullie?
Verder ben ik benieuwd wat we gaan doen met video. In communicatie speelt video een steeds grotere rol. 75% van het mobiele dataverkeer is voor video. En dat zijn ook steeds vaker films waarmee je iets kunt leren. Het blijft bijzonder dat als je iets wilt leren dat er vaak een how-to-film op youtube staat. En die zijn soms gewoon gemaakt door leerlingen uit het po of vo. Zelf video maken en uploaden op een educatief kanaal is ook steeds eenvoudiger. Iedereen die er iets mee wil kan meteen beginnen.
Iets anders wat we in communicatie veel zien is dat berichten steeds korter worden (video) en kort en krachtig in tekst. Minder lange artikelen, meer korte video’s en foto’s op instagram of snapchat. Kunnen we dit ook gebruiken in het leren met ict? Ik werd getriggerd door de term microlearning, kleine leereenheden en korte activiteiten. Bijvoorbeeld leereenheden die minder dan twee minuten kosten zoals een quiz, een samenvatting, een instructievideo of infographic. Ik zie wel kansen voor dagelijkse korte leereenheden. Maar als je meer wilt leren dan zijn veel van die korte eenheden toch weer een langer stuk. Voor professionalisering on the job geloof ik er in, voor opleidingen ben ik benieuwd hoe we dat dan gaan toepassen.
De podcast is ook weer terug. Luisteren jullie alweer podcasts? (en wist je dat iXperium ook zijn eigen iXpod heeft?).
En hoe gaan we data toepassen? Hoe kunnen leraren en docenten de data van hun studenten gebruiken om ze beter en gepersonaliseerd te laten leren. Wat hebben we daar voor nodig? En kan iedereen de juist analyses maken van de data of wordt dat een nieuwe functie? Hoe gaan we dat leren?
En wat gaan we doen met gepersonaliseerd leren? Ik ben erg nieuwsgierig wat onze collega’s die meewerken in de onderzoekswerkplaatsen gepersonaliseerd leren met ict ontwikkelen. We houden jullie uiteraard op de hoogte.
Ik ben ook benieuwd welke trends jullie zien. En vooral welke van deze technologieën jullie gebruiken in je onderwijs. We horen graag jullie ervaringen, waar ben je enthousiast over, waar loop je tegen aan. Hoe gebruik je video in je les of college? Wat zou je willen doen met VR of AR? Wil je zelf microlearning uitproberen voor je eigen professionalisering? Wat kunnen we van elkaar leren? Laat het ons weten!