In 2017 is door het iXperium Centre of Expertise Leren met ict, in samenwerking met de HAN Pabo en scholen vanuit CLC Arnhem, met succes een aanvraag ingediend voor een door NRO gefinancierd onderzoek waarbij leraren, lerarenopleiders, mediamentoren en onderzoekers samenwerkten aan de vraag hoe maakonderwijs met ict binnen wetenschap en technologie (W&T) in het primair onderwijs geïmplementeerd kan worden. Het project is in februari 2020 afgerond en onderzocht:
- Welke vakdidactische en pedagogische principes bij maakonderwijs horen;
- Op welke competenties van leraren doet dit een beroep doet;
- Welke ondersteuning ze daarbij nodig hebben.
De projectgroep heeft in fase 1 onderzocht hoe maakonderwijs op dit moment in Nederland wordt vormgegeven en geïmplementeerd en bezocht onder andere een aantal maaklocaties in Nederland. Tijdens de tweede fase, die liep tot maart 2020, ontwikkelden de leraren van De Pieter Brueghel Basisschool, de Dorendal, De Wijzer, openbare basisschool Arnhemse School Vereniging en De Buut leerarrangementen rond maakonderwijs met ict. Deze leerarrangementen werden uitgevoerd, geëvalueerd, waar nodig aangepast en nogmaals uitgevoerd. De docenten kregen hierbij ondersteuning van mediamentoren en lerarenopleiders. Onderzoekers van het iXperium Centre of Expertise Leren met ict begeleidden het proces en voerden het onderzoek uit. Ten behoeve van de leerarrangementen is een conceptleerlijn opgesteld waarin competentiegebieden op het gebied van maakonderwijs met ict en de bijbehorende competenties van leerlingen beschreven zijn.
Een handleiding voor maakonderwijs met ict is geen garantie voor goed maakonderwijs. Het tegenovergestelde is zelfs eerder waar. Een leraar die met maakonderwijs met ict aan de slag gaat en zich beperkt tot een handleiding, zal geen doordacht, contextgebonden maakonderwijs ontwikkelen. Het ontwikkelen en uitvoeren van maakonderwijs (met ict) doet een stevig beroep op uiteenlopende competenties van een leraar. Daarnaast is het uitvoeren van een arrangement voor maakonderwijs nooit twee keer hetzelfde en sterk afhankelijk van de inbreng van de leerlingen, de leraar en de context.
Maar als het dan vorm krijgt, dan is het prachtig, levendig, actief, samenwerkend en betekenisvol onderwijs voor alle leerlingen.
Er zijn veel voorbeelden van goed maakonderwijs, en nog meer enthousiaste leraren die met maakonderwijs aan de slag zijn gegaan. Toch denken we dat we met deze producten het maakonderwijs verder te kunnen verrijken. Wat nieuw, of anders is in deze bijdragen is dat we ict integraal opgenomen hebben als onderdeel van maakonderwijs. Binnen maakonderwijs (nog) niet altijd vanzelfsprekend. Daarnaast heeft het team zich de vraag gesteld op welke manier wetenschap en techniekdoelen in maakonderwijs geraakt dan wel aangeleerd worden. Dit slim verbinden speelde steeds op de achtergrond van het ontwikkelen en uitvoeren van de arrangementen. Het herkennen van deze doelen binnen de uitgevoerde arrangementen door middel van onderzoek geeft inzicht over wat er bereikt kan worden. De uitgangspunten voor maakonderwijs met ict en de competentiegebieden waaraan dit bijdraagt zijn tot stand gekomen in een gezamenlijk ontwikkelproces met leraren, lerarenopleiders, mediamentoren en onderzoekers. De samenwerking in de heterogene groep heeft geleid tot een doordacht geheel van verzamelde beelden op maakonderwijs. Er is geen totale overeenstemming bereikt, dan zou de leerlijn voor maakonderwijs in een compromis worden afgevlakt. De uitgangspunten en competenties vragen de leraren om positie te kiezen en daarmee hun ontwerpeisen te expliciteren.
Gebruik de menu’s hieronder om de verschillende onderdelen en resultaten van het project te bekijken. De leeswijzer geeft een overzicht van de verschillende onderdelen.
Subsidie en financiering
Het project werd medegefinancierd door een subsidie vanuit het NRO.
Meer weten?
Vanuit het iXperium Centre of Expertise Leren met ict is Pierre Gorissen projectleider van en aanspreekpunt voor het project. Het project werd uitgevoerd als onderdeel van de activiteiten op het gebied van ict-geletterdheid. De projectgroep bestond daarnaast uit (op volgorde van achternaam):