Type: Artikel
Leidinggeven aan onderwijsinnovaties met ict
Leidinggeven aan onderwijsinnovaties met ict. Hoe realiseer je dat? Welke competenties heb je nodig? Associate lector Leren met ict Mariola Gremmen schreef samen met Dana Uerz, Manon van Zanten, Huub Dekkers en Marijke Kral voor Vaktijdschrift ProfielActueel het artikel Leidinggeven aan onderwijsinnovaties met ict.
Digital reading in a second or foreign language: A systematic literature review
This systematic literature review focuses on digital reading in a second or foreign language. The reviewed literature (N = 31, published between 2008 and 2020) revealed several characteristics of second language digital reading environments, tasks, and readers.
A literature review of open-ended concept maps as a research instrument to study knowledge and learning
In educational, social or organizational studies, open-ended concept maps are used as an instrument to collect data about and analyze individuals’ conceptual knowledge. Open-ended concept map studies devoted to knowledge and learning apply a variety of methods of analysis. This literature review systematically summarizes the various ways in which open-ended concept maps have been applied in previous studies of knowledge and learning.
In een virtuele omgeving de laaggeletterde herkennen
De relatie tussen laaggeletterdheid en digitale vaardigheden is bekend. Nederland kent 2,5 miljoen laaggeletterden. Het laatste Pisa-onderzoek toont aan dat dit probleem in Nederland alleen maar groter lijkt te worden, aangezien de jeugd steeds minder leest. Laaggeletterdheid is een term voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij daardoor ook moeite met het gebruik van een computer of een smartphone. Tezamen vormen ze een groot en onderschat probleem in de zorg.
Onderzoek naar veranderingen in Leren en lesgeven met ict onder leraren in het po, vo, mbo, hbo en lerarenopleiders en studenten in de lerarenopleiding
Onderzoeker Carolien van Rens schreef dit artikel voor de site van de Vereniging Hogescholen