Meetinstrumenten digitale geletterdheid

Binnen het iXperium Centre of Expertise zijn verschillende meetinstrumenten ontwikkeld om digitale geletterdheid bij leerlingen en studenten via praktijkgerichte vaardigheidsopdrachten te meten.

Er is bewust gekozen voor meetinstrumenten zonder zelfinschattingsvragen en met niet of nauwelijks kennisvragen. Digitale geletterdheid gaat niet alleen over het kennen van feiten en termen, maar vooral over het begrijpen hoe je technologie effectief kunt gebruiken om problemen op te lossen, informatie te vinden, te communiceren en creatief te zijn. Onze meetinstrumenten brengen deze vaardigheden in kaart.

De zelfscan bestaat uit praktijkgerichte vaardigheidsopdrachten en geeft een breed beeld van de digitale geletterdheid. Na afloop krijgen studenten hun score per competentie te zien met tips voor verbetering. Docenten, opleidingen en academies krijgen op geaggregeerd niveau resultaten te zien.

De zelfscan is ontwikkeld en getest in samenwerking met de praktijk, met input van experts.

Doelen

Doelen van de zelfscan zijn:

  • een beeld krijgen van de digitale geletterdheid van de studenten
  • inzicht krijgen in het effect van onderwijs gericht op het verbeteren van digitale geletterdheid
  • de studenten inzicht geven in hun eigen digitale geletterdheid

Modules

De zelfscan is gebaseerd op de DigComp 2.2 en bestaat uit vijf modules:

  1. Informatie- en datageletterdheid
  2. Communicatie en samenwerking
  3. Digitale contentcreatie
  4. Veiligheid
  5. Problemen oplossen

Versies

Er zijn momenteel drie versies van de zelfscan beschikbaar:

  • Een versie voor mbo-niveau (1/)2;
  • Een versie voor mbo-niveau (3/)4;
  • Een versie voor hbo-niveau.

Totstandkoming

De zelfscans zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met docenten uit de mbo- en hbo-praktijk.

Rapportage

Onderwijsinstellingen die meedoen met de zelfscan ontvangen toegang tot een online portal. De resultaten geven inzicht in de digitale geletterdheid van (groepen) studenten en een aanknopingspunten voor het optimaliseren van onderwijsaanbod op dit gebied. Ook ontvangen studenten een eigen persoonlijke rapportage, direct na het maken van de toets.

Publicaties

Op deze pagina kun je alle zelfscanrapporten bekijken.

Zelf proberen?

Wil je met jouw school of instelling met de zelfscan aan de slag? We onderzoeken graag met jou de mogelijkheden! Wat we bieden:

  • Een volledig gefaciliteerde afname van de zelfscan, waarbij het mogelijk is om gerichte uitnodigingen op maat te versturen. Studenten die de zelfscan maken krijgen meer inzicht in hun eigen digitale geletterdheid en ontvangen feedback om die te verbeteren.
  • Een online portal met de resultaten, waarin ingezoomd, gefilterd en vergeleken kan worden op het niveau van opleidingsclusters, opleidingen en/of klassen. Scholen en instellingen krijgen zo een beeld van de digitale geletterdheid van hun studenten en het effect van onderwijs gericht op het verbeteren van digitale geletterdheid.
  • Ondersteuning bij het aan de slag gaan met de resultaten.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderzoeker Franks Willems. Ook kun je de modules van de zelfscan zelf uitproberen via onderstaande links:

  1. Informatie- en datageletterdheid:
  2. Communicatie en samenwerking:
  3. Digitale contentcreatie:
  4. Veiligheid:
  5. Problemen oplossen:

Voor het hbo (gevorderd niveau) is er ook een Quickscan digitale geletterdheid, waarmee je in ongeveer 20 minuten een snelle indruk krijgt van je digitale geletterdheid.

Wil je meer weten over de zelfscan voor het mbo? In deze map vind je:

  • Onderbouwing zelfscan mbo
  • Infographic zelfscan mbo
  • Informatiebrief
  • Instructies voor docenten

Neem voor aanvullende vragen contact op met onderzoeker Frank Willems.

De ECC-ICT-test is een instrument waarmee basisscholen inzicht krijgen in de digitale geletterdheid van hun leerlingen. De ECC-ICT-test bestaat uit praktijkgerichte vaardigheidsopdrachten en geeft een breed beeld van de digitale geletterdheid. Scholen krijgen op geaggregeerd niveau resultaten van hun leerlingen te zien. De test is geschikt voor leerlingen uit groep 4 t/m groep 8. 

Doelen

Doelen van de ECC-ICT-test zijn:

  • een beeld krijgen van de digitale geletterdheid van de leerlingen
  • inzicht krijgen in het effect van onderwijs gericht op het verbeteren van digitale geletterdheid

Digitale vaardigheden

De ECC-ICT-test richt zich op de drie domeinen van digitale vaardigheden die leerlingen nodig hebben voor gepersonaliseerd leren:

  • Effectief gebruik van ict
  • Collaboratief gebruik van ict
  • Creatief gebruik van ict

Totstandkoming

De ECC-ICT-test is ontwikkeld vanuit de PO Onderzoekswerkplaats gepersonaliseerd leren met ict. Als het gaat om gepersonaliseerd leren met ict, worden van leerlingen bepaalde digitale vaardigheden verwacht. Zij gaan immers aan het werk met ict-toepassingen die worden gebruikt om het gepersonaliseerd leren vorm te geven, zoals adaptieve oefenprogramma’s. Ook kunnen zij ict inzetten om op zoek te gaan naar informatie over onderwerpen die aansluiten bij hun interesse, of om bijvoorbeeld samen te werken met andere leerlingen.

Publicaties

Over de ECC-ICT is een wetenschappelijk artikel verschenen in the Journal of Computer Assisted Learning. Via deze pagina kun je dit artikel bekijken.

Wil je meer weten over de ontwikkeling van dit meetinstrument en de resultaten van de eerste afnames? Lees dan de Eindrapportage van de Onderwijswerkplaats PO. In hoofdstuk 3.2 wordt het instrument besproken.

Betrokkenen bij deze producten