Leren en lesgeven met ict in het mbo 2022 – Katern B

Begin 2022 heeft het iXperium Centre of Expertise Leren met ict de Monitor Leren en lesgeven met ict afgenomen in het mbo, in samenspraak met het ministerie OCW, de MBO Raad, MBO Digitaal en het programma Doorpakken op Digitalisering. Het is een landelijke meting waaraan 32 mbo-instellingen deelnamen. Sommige van de deelnemende mbo-instellingen werken al een lange tijd samen met het iXperium; voor hen was het al het tweede of zelfs derde meetmoment. Het grootste deel van de instellingen deed voor het eerst mee. In totaal vulde ruim een derde (34%) van alle bevraagde mbo-docenten de vragenlijst volledig in, waarmee bruikbare onderzoeksgegevens van ruim zesduizend docenten werden verzameld.

Leren en lesgeven met ict in het MBO

29 en 30 september was de 46e conferentie MBO Digitaal met als motto Gaank is alles, oftewel we willen vaart maken! HAN-lector Marijke Kral gaf 30 september een key-note over de uitkomsten van de mbo monitor Leren met ict en de betekenis hiervan voor de sector.

Leren en lesgeven met ict in het mbo 2022 – Katern A

Begin 2022 heeft het iXperium Centre of Expertise Leren met ict de Monitor Leren en lesgeven met ict afgenomen in het mbo, in samenspraak met het ministerie OCW, de MBO Raad, MBO Digitaal en het programma Doorpakken op Digitalisering. Het is een landelijke meting waaraan 32 mbo-instellingen deelnamen. Sommige van de deelnemende mbo-instellingen werken al een lange tijd samen met het iXperium; voor hen was het al het tweede of zelfs derde meetmoment. Het grootste deel van de instellingen deed voor het eerst mee. In totaal vulde ruim een derde (34%) van alle bevraagde mbo-docenten de vragenlijst volledig in, waarmee bruikbare onderzoeksgegevens van ruim zesduizend docenten werden verzameld.

Leren en lesgeven met ict bij de HAN

Deze rapportage van de resultaten van de monitor Leren en lesgeven met ict afgenomen onder docenten van de HAN is een eerste stap in de uitvoering van het professionaliseringsprogramma HAN Open Digital Horizons. De monitor maakt inzichtelijk hoe het bij de start van HAN Open Digital Horizons is gesteld met de competenties van docenten binnen de HAN voor leren en lesgeven met en over ict en in welke mate en met welke doelen ict nu een plek heeft in het onderwijs van de HAN.